Oslo
95838129
Tomas-kristiansen@hotmail.com

Bør din bedrift hoppe på podcast-trenden?

En faglig blogg om digital markedsføring

Bør din bedrift hoppe på podcast-trenden?

Både flere og flere mediepersonligheter og bedrifter tar større nytte av podcastens lange liste med fordeler, men om 2019 blir gullalderen gjenstår enda å se. Med podcast som tema for gårsdagens gjesteforelesning åpnet Even og Eivind fra Markedsføringspodden øynene mine for det up-and-coming mediet. Hvorfor bør du eller din bedrift starte med podcast?

En podcast er enten redigerte eller uredigerte lydfiler som distribueres på internett. De lave produksjon- og distribusjonskostnader har ført til at podcast i dag for mange har blitt en ny distribusjonskanal. Fra og med 2014 har alt fra utdanningsinstitutter til mediepersonligheter startet egne podcaster.

I skrivende stund viser ferske studier omkring 660 000 allerede postede podcaster bestående av 28 millioner episoder. Og ifølge norsk mediebarometer hører 10% av nordmenn podcast daglig.

 

Lite konkurranse og økende popularitet åpner nye dører

Innledningsvis har jeg foret med tall som er langt fra åpenbare, men fortsatt spør du deg kanskje hvorfor du selv eller bedriften din skal starte med podcast? Slik jeg gang på gang har poengtert i tidligere blogginnlegg øker stadig konkurransen i takt med digitaliseringen for enhver bedrift. Konkurransesituasjon er bare en av mange grunner til å gjøre dette til et testprosjekt, enten om det er hjemme i stua eller på arbeidsplassen. I det norske markedet er det for øyeblikket lite konkurranse og dermed store muligheter gjennom podcast sammenlignet med andre plattformer.

 

Et stadig antall økende nye podcaster illustrerer et bilde på økende popularitet. Nordmenn hører mer og mer podcast. Det er enkelt å lage, sjansen øker for å nå ut til et helt nytt publikum og mediet lar deg produsere lengre innhold uten å bli straffet. Ifølge Even og Eivind fra markedsføringspodden kan man spille inn 4 400 ord på 30 minutter, som er vanlig spilletid for en podcast. I tillegg fungerer det som et alternativ til videomarkedsføring, for å blant annet slippe å bry seg om kamera, lys, lyd og bakgrunn.

 

Podcast vil hjelpe deg å rangere høyere i Googles søkefunksjon

En podcast vil ikke bare nå ut til et helt nytt publikum og treffe mer personlig, men også samtidig bidra til å rangere deg høyere i Google søk. Eksempelvis bruker vanligvis leserne på denne bloggen i gjennomsnitt mellom 3-8 minutter. Ved å implementere podcast til bloggen vil den gjennomsnittlige varigheten kunne øke i stor grad. I følge Googles algoritmer er dette med på å bestemme verdien på nettsiden, og dermed hvilken plass i søkefeltet du havner.

 Bildet hentet fra PxHere

Med høy grad av personifisert formidlingsvirkning er podcaster høyt engasjerende. Til tross for en fin linje har mediet allerede åpnet for markedsføring (Podcast markedsføring) i USA. Flere suksesshistorier har i senere tid forekommet gjennom det som nå kalles The Tim Ferriss Effect, hvor selskaper som skjorteprodusenten Mizzen+Main ved hjelp av én omtale på bloggen slår alle tidligere salgsrekorder. Entreprenørene bak bloggen Fire Nation gikk fra 179 delinger til 8 200 delinger på noen få dager.

 

I en undersøkelse med over 300 000 lyttere kjøpte
63% det som ble promotert i podcasten.

 

Last ned, finn tema, spill inn lyd og publiser!

Ved hjelp av fire enkle steg kan også du starte med podcast:

  1. Last ned appen anchor gratis
  2. Finn et interessant tema (gjerne en nisje)
  3. Spill inn lyden via mikrofon eller headsett
  4. Publiser videoen overalt gjennom anchor (iTunes, Spotify, Libsyn, Podtail)

I tillegg vil du få tildelt en HTML-kode som du selv kan publisere hvor som helst, alt fra blogg til nettbutikk. Gjennom analyseverktøy som Blubrry kan du enkelt hente trafikk gjennom antall nedlastninger, alder og hvilke playere det lastes ned fra. Verktøyet er fortsatt relativt nytt og mangler åpenbare viktige analysefunksjoner som for eksempel å kunne se hvor folk er når de hører podcasten, og hvor lenge de hører.

 

Podcast kan også være utfordrende og tidkrevende

Jeg har til nå brukt mye tid på å vise frem positive sider rundt podcast. Som ethvert medium eller markedskanal kan ingen nærmest usynliggjøres for negative sider. Selv om jeg tidligere beskrev podcast som et enkelt medium, kan aktiviteten virke tidkrevende gjennom redigering, forberedelser og et press på å kontinuerlig skape verdi for lytteren.

 

Konkurransen tilspisser seg for hver dag som går. Økende popularitet motsier kanskje tidligere påstand om liten konkurranse, men til slutt handler alt om å finne en nisje eller klare å tweake interessante temaer på din egen måte. I korte trekk er det fortsatt fra mitt syn, flere positive sider som veier opp for utfordringene som nevnes.

 

Til slutt vil jeg i tillegg anbefale alle studenter å sjekke ut markedsføringspodden:

https://open.spotify.com/episode/378FkjHDIY2Y40bXC7u29K?si=34SIsvLxSzS4ge0DBhZGyg

 

 

Kilder:

https://www.podcastinsights.com/podcast-statistics/

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/_attachment/346186?_ts=162d7feae58

https://smallbiztrends.com/2017/01/benefits-of-podcasting.html

https://create.blubrry.com/manual/statistics-analytics-measuring-performance/

 

One Response

  1. […] Tomaskristiansen March 6, 2019 Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *