Oslo
95838129
Tomas-kristiansen@hotmail.com

Blogg

En faglig blogg om digital markedsføring

Blogg om digital markedsføring

Webanalyse – Google Analytics og Tag Manager forenkler prosessen

Ordet webanalyse er for mange fjernt, du vet kanskje ikke helt hvor du skal starte, eller hva du skal måle. Innlegget tar for seg en enkel oversikt over relevante Google Analytics-funksjoner tilknyttet analyse mot bloggplattformer. Bakgrunnen for blogginnlegget I sammenheng med studiene, opprettet hele klassen blogger og nettbutikker. Sammen med den interne kampen for å…
Read more

Hvordan utarbeide gode digitale strategier?

En klok mann sa engang at ethvert givende utgangspunkt starter med å spørre seg selv om hvorfor, hvorfor? Jeg vil i dette innlegget legge frem grunnleggende forutsetninger for iverksettelse av gode digitale strategier, og hvordan man kan skape en fordelaktig posisjon? I havet av delte meninger om hva en strategi er, kan en felles formulering…
Read more

Refleksjon rundt opprettelse av egen nettbutikk

I faget E-handel har jeg sammen med en studiekompis over en fireukers periode, fått i oppgave å opprette en velfungerende nettbutikk. Som refleksjon til arbeidsprosessen vil jeg i dette innlegget – med konkrete tips og eksempler – gå nærmere inn på vår fremgangsmåte. Det har vært en spennende og læringsrik reise fra valg av e-handelsplattform,…
Read more

Growth Marketing – En kritisk viktig utvikling å få med seg

I en av denne ukens forelesninger ble temaet Growth marketing gjennomgått av Lars Bratsberg fra Google og Jonas Moe fra Inevo. Growth marketing er en relativt ny måte å både tenke og markedsføre på, som altfor mange i dag verken har kompetanse eller forståelse til å praktisere. I dette innlegget gir jeg en innføring i…
Read more

Bør din bedrift hoppe på podcast-trenden?

Både flere og flere mediepersonligheter og bedrifter tar større nytte av podcastens lange liste med fordeler, men om 2019 blir gullalderen gjenstår enda å se. Med podcast som tema for gårsdagens gjesteforelesning åpnet Even og Eivind fra Markedsføringspodden øynene mine for det up-and-coming mediet. Hvorfor bør du eller din bedrift starte med podcast? En podcast…
Read more

Tomas Kristiansen

Derfor er personas viktig for din bedrift

I faget digital markedsføring har vi hatt besøk av en rekke ulike bedrifter hvor det gang på gang poengteres viktigheten av å nøyaktig vite hvem man henvender seg til. Gode personas er et glimrende utgangspunkt for både verdifull og engasjerende innholdsformidling. En bestevenn man vet alt om er enklere å kommunisere med enn en ukjent,…
Read more

Bransjeglidning – Hvorfor bry seg om det? hvilken betydning har det?

Du har kanskje gått inn i matbutikken og kommet ut med telys, en pakke fra posten, et par sokker, og en frossenpizza. I et stadig mer preget og konkurranseutsatt marked, åpner digitale tjenester for vertikal konkurranse gjennom sterk markedsfragmentering. Nettaktører som Amazon selger alt fra mat og bøker, til sportsutstyr, og blir stadig en større…
Read more

Algoritmer og maskinlæring er et gjennomgående samtaleemne. Hva er det? Og hvordan fungerer det?

Algoritmer sorterer over 130 trillioner individuelle nettsider for at vi som søker skal finne akkurat det vi leter etter, på sekunder. Algoritmer har i de siste årene blitt et mer gjennomgående tema for oss studenter på tvers av studieretninger. Det er viktig å både kjenne til hva en algoritme er, og hvordan det virker. Dette…
Read more

Kinas sosiale statlige bonusprogram. Skummelt eller spennende?

I dette innlegget ønsker jeg å belyse én av de mange endringer som verden stadig blir utsatt for, både på godt og vondt. I løpet av 2020 skal Kinas «Social Credit System» være fullført. En «regulering» som ofte diskuteres i medier, og som for mange fortsatt oppleves som ukjent. Ved hjelp av en score basert…
Read more